Barn som skapar med färg och penslar

Vår pedagogik

Här kan du läsa om hur lärande och undervisning tar form i vår vardag – med lek, nyfikenhet och närvarande pedagoger som grund.

Lärande som växer ur lek och nyfikenhet

Vi ser barnet som aktivt, nyfiket och delaktigt. Lärande händer hela tiden – i samtal, i leken, i rutiner och i möten med andra.

Det betyder att undervisning inte bara är planerade aktiviteter. Den tar form i vardagen när vi fångar upp frågor, undersöker tillsammans och bygger vidare på det som engagerar.

Pedagogerna finns nära som närvarande medforskare. Vi lyssnar in, ställer frågor, erbjuder material och hjälper barnen att sätta ord på sina upptäckter.

Inspirerade av Reggio Emilia

Vi inspireras av Reggio Emilia, där barnet ses som kompetent och kreativt – med egna tankar, idéer och uttryck.

Pedagogernas roll är att vara medforskare: att observera, lyssna, ställa öppna frågor och skapa förutsättningar för att barnen ska kunna undersöka vidare.

Miljön spelar också en viktig roll. Genom genomtänkta rum, material och lärmiljöer kan barnen prova, jämföra, bygga, skapa och reflektera – både enskilt och tillsammans.

Barn som undersöker naturmaterial tillsammans

De hundra språken – barns sätt att uttrycka sig

Barn uttrycker sig på många sätt. Orden är viktiga, men långt ifrån det enda språket.

När olika uttryck får plats blir lärandet mer tillgängligt. Det ger barn möjlighet att tänka, förstå och kommunicera på det sätt som passar dem – och att upptäcka nya sätt att uttrycka sig.

  • Språk och samtal
  • Lek och samspel
  • Rörelse och kropp
  • Musik och rytm
  • Skapande och konstruktion
  • Drama och berättande
  • Matematik i vardagen
  • Teknik och problemlösning
  • Alla uttryck är lika viktiga.
  • Mångfald i uttryck ger fler vägar in i lärandet.
  • Barn ska bli mötta i sitt sätt att lära.

Lek och lärande – hand i hand

Leken är central i undervisningen. I leken prövar barn roller, idéer och relationer – och tränar språk, koncentration och samarbete på ett naturligt sätt.

Vi väver samman språk och lek genom att lyssna in barnens berättelser, sätta ord på det som händer och erbjuda material som fördjupar leken.

När lärandet får växa ur det som är meningsfullt för barnen blir det både lustfyllt och begripligt. Samspel och utforskande blir grunden för att förstå mer – tillsammans.

Förankrat i läroplanen Lpfö 18

Vår verksamhet utgår från förskolans läroplan, Lpfö 18 (reviderad 2025). Den är vår gemensamma kompass i planering, genomförande och uppföljning.

Läroplanen hjälper oss att arbeta likvärdigt och att ge barn delaktighet och inflytande i vardagen.

Undervisningen anpassas efter varje barns förutsättningar, behov och intressen – så att lärandet blir relevant och möjligt att ta till sig.

Vår pedagogiska grund vilar på lek, utforskande och samspel. När barn får tid, utrymme och stöd att undersöka världen växer lärandet fram med både glädje och fördjupning.

Vår pedagogik beskriver hur lärandet sker – vår värdegrund beskriver vad vi står för.

Läs mer om vår värdegrund

Vill du veta mer om våra värderingar och hur vi möter barn, vårdnadshavare och varandra i vardagen?